Polsko-greckie gotowanie

Prawie 162 tys. zł pozyskał Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Mogielnicy. Pieniądze zostaną przeznaczone na realizację projektu „Kuchnia polsko-grecka jako nowatorska forma edukacji”.

Pozyskanie tak dużej kwoty było możliwe dzięki udziałowi w projekcie „Ponadnarodowa mobilność uczniów” realizowanym w ramach unijnego programu PO WER (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój).

Projekt „Kuchnia polsko-grecka jako nowatorska forma edukacji” zakłada szereg aktywności realizowanych przy współpracy naszej szkoły z Platon School z miejscowości Ganochora, mieszczącej się w północnej Grecji. Będzie to innowacyjny projekt edukacyjny, wzmacniający kluczowe kompetencje uczniów i nauczycieli obu szkół. Region naszego miasta znany jest jako „Największy sad Europy” słynie z potężnej produkcji owoców, przede wszystkim jabłek, z kolei Riwiera Olimpijska słynie z produkcji oliwek i oliwy oraz sera feta. Te dwa aspekty zostaną połączone w nowoczesny sposób, a uczniowie naszej szkoły, wspólnie z rówieśnikami z Grecji będą tworzyć blogi kulinarne i gotować. Prace prowadzone będą w grupach międzynarodowych.

Tematyka projektu została wybrana z uwzględnieniem potrzeb uczniów, co gwarantuje atrakcyjność zajęć. W projekcie udział weźmie 20 uczniów z naszej oraz minimum 5 uczniów z greckiego liceum, 3 nauczycieli z Polski i minimum jeden nauczyciel z Grecji oraz profesjonalny trener/mentor wspierający realizacje zadań, delegowany przez greckiego partnera. Udział uczniów w mobilności zostanie poprzedzony rzetelnym przygotowaniem oraz wieloma dodatkowymi aktywnościami związanymi z zadaniami projektowymi.

 

Plakat

PO WER_ankieta

 

 

Pierwszy tydzień mobilności edukacyjnej realizowanej w ramach projektu „Kuchnia polsko-grecka jako nowatorska forma edukacji” za nami!

20 uczniów naszej szkoły oraz 3 opiekunów wraz z uczniami i mentorami z Platon School w Katerini realizują projekt wielojęzycznych blogów kulinarnych promujących kuchnię polską
i grecką, którego rezultaty możecie zobaczyć na stronie http://polish-greek-cuisine-project.eu.

 

Głównym celem projektu jest rozwój kluczowych kompetencji uczniów i nauczycieli obu szkół w zakresie:

  • Rozumienia i tworzenia informacji

  • Wielojęzyczności

  • Wzmocnienia kompetencji matematycznych i w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • Wzmocnienia kompetencji cyfrowych

  • Budowania kompetencji osobistych, społecznych, obywatelskich i w zakresie uczenia się


Projekt „Kuchnia polsko-grecka jako nowatorska forma edukacji” o numerze 2019-2-PMU-2276 jest realizowany w ramach działania „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Naszą mobilność rozpoczęliśmy od podróży autokarowej do Grecji, do naszego miejsca zamieszkania w Nea Mesengala na Riwierze Olimpijskiej.

Autokar, którym odbyliśmy podróż.
Autokar, którym odbyliśmy podróż.

Na miejscu odbyliśmy spotkania organizacyjne, podczas których ustaliliśmy zasady pracy i funkcjonowania na miejscu realizacji mobilności. Pierwszego dnia przeszliśmy kompleksowe szkolenie związane z wymogami dotyczącymi COVID-19 zorganizowane przez regionalnego lekarza. Przypomnieliśmy sobie cele projektu i omówiliśmy program. 

Spotkanie organizacyjne.
Spotkanie organizacyjne.

 

Spotkanie z lekarzem.
Spotkanie z lekarzem.

Najbardziej wyczekiwanym przez nas punktem programu było oczywiście spotkanie z Greckimi uczestnikami projektu. Już pierwszego dnia nawiązaliśmy nić porozumienia i świetnie spędziliśmy wspólny czas. To był znak, że współpraca będzie szła pomyślnie. Część prac projektowych realizujemy podczas spotkań osobistych i część zdalnie, podczas wideokonferencji w grupach.

Pierwsze spotkanie z uczniami greckimi.

 

Praca w grupach. Realizacja zadania.

Do tej pory udało nam się już stworzyć część wpisów na bloga w języku polskim, greckim
i angielskim, już w tym tygodniu udostępnimy je online, będzie nam miło, jeśli zechcecie je przeczytać i pokażecie je swoim rodzinom i znajomym. Praca nad blogiem daje nam wiele radości, przy okazji poznajemy tajniki kuchni greckiej, zwyczaje żywieniowe Greków, smakujemy dania i dowiadujemy się jak pozyskać produkty do ich wytworzenia. Poznajemy zasady tworzenia tekstów, publikacji treści w Internecie, wykorzystania zdjęć i użycia słów kluczowych.

Wizyta na targu. Zdjęcie grupowe.

 

Wizyta na targu. Zapoznanie się z produktami regionalnymi.

 

Jednym z głównych celów ponadnarodowych mobilności edukacyjnych jest wymiana wiedzy, doświadczeń i wzajemne poznanie kultur krajów partycypujących w mobilności. Wolny czas wykorzystujemy na poznanie tradycji, kultury i zabytków regionu Riwiery Olimpijskiej i Grecji. W weekend mieliśmy okazję odwiedzić masyw skał Meteora, na których szczytach umiejscowiony jest zespół 24 prawosławnych klasztorów – monastyrów. Widok zapiera dech w piersiach! Poznaliśmy tam historię kompleksu, który możecie zobaczyć między innymi w filmie o przygodach agenta 007. W niedzielę byliśmy na rejsie, na którym uczyliśmy się greckiego tańca tradycyjnego. To był tydzień pełen wrażeń!

Masy skalny Meteory. Zdjęcie grupowe.

 

Rejs statkiem.

„Kuchnia polsko-grecka jako nowatorska forma edukacji” Czyli kilka słów o Ponadnarodowej Mobilności Uczniów w Grecji.

Uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Mogielnicy uczestniczyli w Ponadnarodowej Mobilności Uczniów we współpracy ze szkołą grecką, Platon Schools w Katerini. Projekt skierowany jest do uczniów polskich szkół publicznych i niepublicznych od IV klasy szkoły podstawowej aż do momentu zakończenia edukacji szkolnej. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Umożliwia on wyjazd grup młodzieży wraz z opiekunami do innych krajów Unii Europejskiej, gdzie wraz z młodzieżą ze szkoły goszczącej realizują przedsięwzięcie edukacyjne w celu wzmocnienia kluczowych kompetencji w zakresie:

  • Rozumienia i tworzenia informacji

  • Wielojęzyczności

  • Wzmocnienia kompetencji matematycznych i w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • Wzmocnienia kompetencji cyfrowych

  • Budowania kompetencji osobistych, społecznych, obywatelskich i w zakresie uczenia się

 

20 uczniów i 3 opiekunów z naszej szkoły oraz 5 uczniów i opiekunowie ze szkoły greckiej zrealizowali wspólnie projekt wielojęzycznych blogów kulinarnych promujących kuchnię polską i grecką. Rezultaty projektu są dostępne pod adresem  http://polish-greek-cuisine-project.eu.

 

Mobilność poprzedzona była przygotowaniami w szkole, uczniowie poznali kulturę grecką, podstawowe zwroty w języku kraju przyjmującego oraz przećwiczyli komunikację w języku angielskim by jak najlepiej pracować w grupach polsko-greckich. Mobilność rozpoczęła się od podróży autokarowej do Grecji, do miejsca zamieszkania w Nea Mesengala na Riwierze Olimpijskiej.

 

Uczniowie przez 10 dni pracowali razem, poznali zasady publikacji treści w Internecie, tworzenia stron oraz przedstawiania informacji przy pomocy obrazów i zdjęć, które samodzielnie wykonywali na potrzeby projektu. Blog internetowy powstał w 3 językach, polskim, greckim i angielskim, który był wiodącym w projekcie. Poruszamy nam nim tematykę kulinarną, znajdziecie tam przepisy na tradycyjne dania greckie, poznacie ulubione smaki Greków i ich tradycje kulinarne oraz różnice pomiędzy kuchniami obu krajów.

 

Najbardziej wyczekiwanym elementem projektu, przez uczniów obu szkół było spotkanie rówieśników z Polski i Grecji. Wymiana doświadczeń, spostrzeżeń i rozmowy o wspólnych zainteresowaniach pomogły przełamać im barierę językową, ale też docenić różnorodność. Część prac projektowych zrealizowaliśmy podczas osobistych spotkań i część zdalnie, podczas wideokonferencji w grupach.  

 

Jednym z głównych celów ponadnarodowych mobilności edukacyjnych jest wymiana wiedzy, doświadczeń i wzajemne poznanie kultur krajów partycypujących w mobilności. Wolny czas wykorzystywaliśmy na poznanie tradycji, kultury i zabytków regionu Riwiery Olimpijskiej i Grecji. W weekend mieliśmy okazję odwiedzić masyw skał Meteora, na których szczytach umiejscowiony jest zespół 24 prawosławnych klasztorów – monastyrów. Widok zapiera dech w piersiach! Poznaliśmy tam historię kompleksu, który możecie zobaczyć między innymi w filmie o przygodach agenta 007. W niedzielę byliśmy na rejsie, na którym uczyliśmy się greckiego tańca tradycyjnego. Uczestniczyliśmy również w lekcjach gotowania, podczas których przygotowaliśmy tradycyjne ciasto filo nadziewane ryżem i bakłażanem.